دسته‌هااهمیت فسفر مایع در تغذیه گیاه ذرت

ماهیت و خواص کودهای فسفر مایع چیست ؟

نقش و اهمیت فسفر مایع

فسفر در کشاورزی یک عنصر ضروری و لازم است که در فرآیندهای متعددی در گیاه نقش دارد و معمولا به صورت گرانول و یا به شکل فسفر مایع مورد استفاده قرار میگیرد . این عنصر علاوه بر نقش تغذیه ای خود در واقع راه انداز و تسریع و تسهیل کننده بسیاری از سیکلهای فتوسنتزی گیاه است به طوری که نبود این عنصر حیات گیاه را با مخاطره جدی و مرگبار روبرو می سازد ، این عنصر به قدری ضروری است که فقدان آن چه بصورت خالص و چه به صورت ترکیب با سایر عناصر سبب کبودی و تغییر رنگ گیاه می شود ، این علامت و علایم مشابه سبب از بین رفتن رنگیزه سبز کلروفیل و پدید آمدن رنگ پریدگی و کبودی در آن می شود .

فسفر مایع چیست ؟

برای کسانی که سالیان سال به کشاورزی اشتغال داشته اند و معمولا با کودهای فسفر ساده گرانول و یا کود فسفر تریپل که از طریق شبکه های دولتی توزیع می شد سر و کار داشته اند شاید مفهوم فسفر مایع کمی غریب باشد !

اما این موضوع کاملا طبیعی است ، فسفر مایع چند سالی است که توسط محققین و پژوهشگران حوزه کشاورزی تولید و به چرخه مصرف معرفی شده است . فسفر معمولا به صورت اسید فسفریک به این ترکیبات اضافه می شود و با فورمول خاصی که دارد ، توانسته است بسیاری از مشکلات موجود در فرآیند جذب توسط گیاه از خاک را کاهش داده و از آنجایی که برگ نیز به سبب وجود روزنه های میکروسکوپی با قابلیت جذب مواد مورد نیاز گیاه ، قادر به استفاده موثر از فسفر مایع هستند ، بنابراین این خانواده کودی توانسته است راندمان استفاده از عنصر حیاتی فسفر را افزایش دهد و این امر ممکن نخواهد شد مگر با استفاده از محلولپاشی این عنصر مهم که در واقع معنای آن دسترسی گیاه به عنصر فسفر از طریق تمام پتانسیلهای جذب آن است .

آنچه در بالا اشاره شد خاصیتی است که کودهای گرانوله و اشکال دیگر کودی به سبب محرومیت از دسترسی که کانالهای جذبی برگی از آن محروم هستند !

مزایای کود های فسفر مایع  :

اما بر اساس آنچه گفته شد کودهای فسفر مایع خواص مختلف و متعددی دارند که به سبب قابلیت جذب افزونتر آنها توسط روزنه های برگی تاثیرات بهتر و بیشتری بر فرآیندهای گیاهی دارند و سبب راه اندازی بسیاری از سیکلهای اساسی در گیاه می شوند که بدون تامین و در اختیار بودن عنصر ارزشمند فسفر ابتر و نیمه تمام می مانند که در ذیل به برخی از مهمترین آنها اشاره می شود :

1- بالانس و تعادل بخشی به PH  بستر کشت و در نتیجه بهبود عملکرد جذب عناصر مورد نیاز گیاه و مواد غذایی ضروری آن
2-  توسعه ساختار ریشه و در اختیار قرار دادن و تسهیل جذب عنصر فسفر به طور مستقیم و مبارزه با پارازیتهای مزاحم جذب فسفر توسط گیاه از خاک
3- بهبود فرآیند تولید ATP توسط برگها از طریق تسهیل سیکل فتوسنتز آن
4- بهبود و استحکام دیواره سلولی بخصوص در ساختار سلولهای ساقه گیاه که منجر به تسهیل انتقال مواد غذایی و استقامت بدنه آن می شود.
5- تغییر ملموس مثبت در فرآیند گل انگیزی و پیشگیری از ریزش گل

نحوه مصرف کود فسفر مایع به چه نحو است ؟

این سوال بسیار کلی است ، چرا که فسفر مایع نحوه مصرف متفاوتی بر اساس نوع گیاه ، سن آن ، مرحله و زمان زندگی و میوه دهی و … دارد که به تفصیل در برچسبهای روی ظروف آنها درج شده است و می بایستی حتما قبل از مصرف به آنها توجه کرد ، اما در یک تقسیم بندی کلی ، فسفر مایع به دو شیوه محلولپاشی مستقیم روی ساختار گیاه و یا از طریق تزریقی و اضافه شدن همراه آب آبیاری استفاده میشود که همانطوری که در بالا اشاره شد روش محلولپاشی تاثیر بهتر و موثرتری برای گیاه دارد .

محلولپاشی فسفر مایع معجزه گر در مزرعه گندم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *