دسته‌هااهمیت فسفر مایع در تغذیه گیاه ذرت

اهمیت محلولپاشی فسفر در تغذیه ذرت و برنامه کودی آن ؟

تاثیر فسفر مایع بر مزرعه ذرت

از کلیدی ترین کودهایی که در برنامه کودی فسفر در تغذیه ذرت نقش اساسی دارد کودهای مایع فسفره همانند کود فسفر مایع معجزه گر است. فسفر مایع برای ذرت نقش مهمی در رشد طبیعی بوته گیاه دارد و در بسیاری از عملکردهای متابولیک و  واکنش‌های تولید انرژی، مانند فتوسنتز و تنفس ذرت تأثیر بسیار مثبتی دارد.

محلول فسفر معجزه گر ، همچنین نقشی حیاتی در تولید مثل و تولید دانه‌های باکیفیت بازی میکند. در این جا ما قصد داریم در خصوص نحوه مصرف کود فسفره معجزه گر برای ذرت، مقدار مصرف، فواید و زمان مصرف  ذکر کنیم.

چرا باید از کود فسفر مایع معجزه گر برای ذرت استفاده نمائیم؟

فسفر در کنار نیتروژن و پتاسیم، یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه ذرت است که به رشد ریشه، بلوغ گیاه و رشد بذر ذرت کمک می‌کند. ذرت به کمک فسفر موجود در کود فسفر مایع می‌تواند از انرژی برای تنظیم فرآیندهای فتوسنتزی استفاده کند و همچنین انرژی اضافه را ذخیره نماید.

اتفاده درست از فسفر در تغذیه ذرت ، باعث افزایش رشد ریشه، استحکام بیشتر ساقه، بهبود کیفیت محصول، بلوغ یکنواخت و زودتر ذرت و تولید دانه‌های بیشتر می‌شود.

فسفر به اشکال مختلفی در خاک وجود دارد؛ اما باید محلول در خاک باشد تا ذرت آن را جذب کند به همین منظور استفاده از انواع مایع فسفر در تغذیه ذرت توصیه می‌شود. اگر PH خاک بین 6 و 7 باشد، فسفر بیشتر در دسترس گیاهان از جمله ذرت قرار می‌گیرد.

زمان مناسب مصرف فسفر برای ذرت

فسفر موجود در خاک، قابلیت حرکت زیادی ندارد. جذب فسفر توسط ذرت به در دسترس بودن آن در خاک و توانایی گیاه در جذب آن بستگی دارد. از آنجایی که فسفر در خاک بی‌حرکت است، ریشه‌های ذرت باید رشد خوبی داشته باشند تا بتواند فسفر موجود در خاک را جذب نمایند.

نهال‌های ذرت حتی در خاک‌هایی با سطح فسفر بالا نیز ممکن است از کمبود فسفر رنج ببرند، زیرا در اوایل دوره رشد، سیستم ریشه ذرت توسعه کافی پیدا نکرده است. فشردگی خاک، آسیب‌های مخرب علف‌کش‌ها یا حمله آفات و حشرات می‌تواند توانایی ذرت برای جذب فسفر را کاهش دهد.

بهترین زمان مصرف فسفر برای ذرت بین دوره کاشت و 6 ‌برگی شدن ذرت است. علاوه بر این، نیمی از کل جذب فسفر پس از گلدهی ذرت اتفاق می‌افتد و در صورت کمبود فسفر در طی پر شدن دانه، ذرت عملکرد بهینه‌ای نخواهد داشت.

نحوه مصرف فسفر برای ذرت

نحوه مصرف فسفر برای ذرت در شکل مایع آن به دو صورت آبیاری و محلول‌پاشی است. در روش محلول‌پاشی باید ابتدا مقدار مناسبی از کود فسفر مایع را با آب ترکیب کرده و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص مثل سم‌پاش‌های پمپی عمل کوددهی را طوری انجام دهید که تمامی قسمت‌های ذرت آغشته به محلول فسفر شوند.

در نحوه مصرف فسفر برای ذرت به‌صورت آبیاری نیز باید مقدار صحیحی از کود فسفر مایع را همراه با آب آبیاری و با کمک سیستم‌های آبیاری به مزارع ذرت تزریق نمایید تا از طریق ریشه جذب ذرت شود.

ماندگاری روش آبیاری بیشتر از روش محلول‌پاشی است؛ اما روش محلول‌پاشی اثرگذاری سریع‌تری دارد باید بسته به نیازهای مزارع ذرت خود و هدفتان از مصرف کود فسفر بالا برای ذرت روش مناسب را برگزینید.

در کلیپ فوق کشاورز عزیز از تجربه خود در استفاده از فسفر مایع معجزه گر در مزرعه ذرت میگوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *